Skriva

Halvtid på kursen ”Start copywriter”

Den uppmärksamma läsaren har noterat i tidigare inlägg att jag förutom leker här på bloggen samt avslutar ett redovisningsuppdrag i Västervik även går in kurs genom Berghs Kommunikation i Stockholm. Kursen är på distans så jag behöver inte åka iväg på föreläsningar eller liknande. Upplägget passar mig perfekt även om det förstås hade varit superkul att känna på atmosfären på den omtalade skolan.

Det har varit ett par föreläsningar via deras onlineplattform och det kommer ett par till innan kursen avslutas i slutet på oktober. Varje vecka har vi inlämningar och igår lämnade jag in den fjärde i ordningen och är nu alltså halvvägs in och det är fortfarande lika roligt! Vi får en uppgift ena veckan och lämnar in vår tolkning och lösning som sagt veckan efter. Allt är synligt för alla, både våra försöka till kreativa resultat och den återkoppling vi får från lärare. Det är inte utan att det är nervöst när man fät besked att respons på det man lämnat in ligger ute.

På det vi lämnat in så har det för min egen del varit ömsom vin och ömsom vatten. Första uppgifter handlade om att hitta tonen i en redan färdig annons samt att skriva en kort berättelse om en vardaglig händelse fast i någon annans ton. Självklart valde jag en bilannons där Volvo jämförde sin 745:a turbo från 80-talet med en Porsche med släp med budskapet att man kan få både fart och lastutrymme i en bil 🙂 För texten försökte jag mig på att skriva med Selma Lagerlöfs röst rikt beskrivande röst där hon i min uppfattning dömer och tycker om det hon ser. Jag fick för mig i somras att läsa en klassiker då skoltidens svensklektioner är förträngda och då blev det Gösta Berglings saga.

Andra uppgifter vi fått var att skriva rubriker till en optikers kampanj för gratis synundersökning. Här var det verkligen svårt att hitta något som var unikt för just den optikern och som inte gällde för alla andra optiker med. Självklart vill företaget som ska ha en annons eller liknande att den inte ska bidra allt för mycket till konkurrenterna 🙂

Tredje uppgiften fick jag backning på men jag gillade kommentaren från läraren till oss alla att ”Kritik är som medicin. Man tar den för att bli bättre.” Den tänker jag anamma i många områden! Uppgiften gick ut på att vara övertygande i en annons som handlade om något som var kopplat till miljö. Tyvärr så var mitt spelande på dåligt samvete för att lägga mer pengar på ekologisk mjölk istället för vanlig mjölk inte uppskattat, så nu blir det gör om och gör rätt.

Igår var det dags för inlämning igen och då en fortsättning på en befintlig kampanj. Jag hoppas verkligen att Anders Bagge och Agria skulle tycka att min idé kring hundförsäkringar vore något att spinna vidare på 🙂

Cilla

En kommentar

  • Reply
    Lena Johansson
    27 september, 2017 at 21:39

    Blir spännande att följa det här med hund å en bagge🤣🙈❤

  • Skriv ett svar