Lite blandat Västervik

Brygge, Köln, Puttgarden, Eksjö och Västervik

Efter att tävlingen var slut på Zandvoort i söndags blev det liten roadtrip. 300 mil avverkades med husbil och släp totalt. Bitvis var det riktigt trångt med ca 14 meter långt ekipage speciellt på gatorna i Köln.

Det var det oerhört trevliga sällskapet i den andra husbilen som föreslog att vi skulle börja vår minitour i Belgien och Brygge. De är mer beresta i Europa och varit med husbil mycket längre än oss och har många guldkorn på sin lista. Det var första gången jag besökte landet, bara rusat igenom på motorvägen innan på vägen till England. Då liksom nu märks det direkt när Holland tar slut och Belgien tar vid. Inte bara på grund av gränsskylten utan för de oerhört ojämna vägarna. Helt plötsligt tror man att däcken blivit fyrkantiga och huvudet får svårt att följa den spännande boken i handen. För dagen en engelsk deckare.

Brygge är en oerhört vacker stad och jag kan varmt rekommendera ett besök. Innerstaden påminner en del om Visby och kanalerna som både omger och går genom stan ger kopplingar till Venedig. Det finns gott om trevliga restauranger och till min stora förtjusning verkar moules frites vara en specialitet då nästan alla matställen rekommenderade rätten. Självklart finns det en chokladaffär i varje gatutörn också med allsköns smaker och kreationer. Även annan shopping finns såklart och det är ett riktigt bra utbud som passar alla plånböcker. En shoppinghelg i den stan vore riktigt kul!

Vi bodde på camping i utkanten av stan och jag var stursk och gav mig ut på en löprunda på morgonen innan vi fortsatte österut. Givetvis hittade jag ett hinder på vägen i form av en tjock slang som attackerade mig och bidrog till skrapade knän och svullen fotled. Man är ganska ömklig när man ligger där på asfalten och förbannar sin egen klumpighet…. När jag linkat tillbaka igen styrde vi ekipagen mot Köln. Jag och den stiliga frun i den andra husbilen hade hittat en camping vid Rhen en bit från stan som vi lade in i gps:en. Det visade sig att för att ta sig dit var vi tvungna att trassla oss igenom ett centrum med tillhörande bostadsområde där man parkerat bilar på båda sidorna av gatan! Lite trångt var bara förnamnet! Det är tur att chauffören är lugnare än mig som utstötte det ena utropet efter det andra när det verkade som vi skulle repa varenda bil 🙂

Även Köln var en imponerande stad och bara domen, kyrkan, är värt ett besök i staden. Vilken imponerande byggnation! För oss damer var även fastigheten 4711 och shopping av ”vatten från Köln” Eau de Cologne, med samma namn nästan lika kul. Köln är också det en plats jag gärna skulle återkomma till och lära känna lite till. Bland annat få äta vid Rhen utan regnskurar. Skurarna höll dock i sig hela natten och även hela dagen efter när vi började resan hemåt åt varsitt håll. Vi åkte norrut och nådde Puttgarden framåt onsdagskvällen efter otaliga vägbyggen. Förråden fylldes på hos Bordershopen och vi somnade gott till Östersjöns vind och vågor på ställplatsen.

Det blev 16 timmar hemma i Eksjö inklusive sömn och mat där allt har hunnits packa upp, tvättats och packats igen. Västervik hägrar förstås 🙂 Nu solen, nu är det dags att komma fram och värma upp Gamlebyviken så jag får njuta av bad, värme, båt, god mat och trevliga besök! Annars jädrar, då blir det andra bullar!!

Cilla

4 Comments

Lena Johansson
    14 juli, 2017 at 22:57

Mycket trevlig läsning å skönt ni är hemma ❤

Angelica
    14 juli, 2017 at 23:20

Låter som en härlig, äventyrlig resa. Må så gott i Västervik, vi ses framöver ❤

Kerstin
    15 juli, 2017 at 19:45

Jaa, så trevligt det var, saknar er?

Anna-Karin
    17 juli, 2017 at 11:41

Superkul att läsa. Ha en härlig se´mester.