Löpning och Träning

Styrketräning är grejen för insidan!

Styrketräning

Ända sedan jag sprang i Bohuslän i månadsskiftet augusti/september så har jag nästan bara kört styrketräning. Något enstaka löppass har det blivit men det är lätträknade. Att jag ville köra en period med just styrketräning är för att jag dels vill känna mig starkare och dels någon gång i livet klara en chin. Plus att jag tror och hoppas det kommer gör en del för löpningen med.

Egentligen skulle jag kanske börjat dra ner på styrketräning nu när det bara är dryga fem månader kvar till maraton i Köpenhamn. För att få den bästa uppladdningen till bättre tider. Nu har jag dock valt att strunta i tiden mer eller mindre som mål bara för att få lyfta vikter ett tag till. Jag kanske ångrar mig sen men vad sjutton gör det i hela världen 🙂 Just nu är det dock ett bra beslut för jag har en tå som trilskas med mig. Än så länge vågar jag inte belasta den fullt ut med löpning eller skidåkning så då bidrar det också till fortsatt fokus på styrketräning.

För tre veckor sen tjongade jag i den där förbaskade stortån i ett vasst trappsteg och förutom sår, blod och galen smärta så har jag tappat känsel i delar av den. Den känns inte riktigt som den ska än heller, men utredning pågår hos farmor doktorn så får vi se sen. Under tiden fortsätter jag att lyfta vikter.

Min vapendragare i träning och jag försöker köra så många pass det går i veckan tillsammans. Det blir en så stor skillnad när man är två. Vi vågar ta i mer, vi kan gnälla mer och vi kan framför allt köra high five när det gått bra! Det är liiiiiite svårt att göra själv 🙂 Vi håller till på ett av Eksjös mindre fashionabla gym där den ena kunden är bredare om axlarna än den andra. Något lull-lull är det inte frågan om och de senaste träningskläderna lyser också med sin frånvaro. Jag gillar det! Var och en fokuserar på sig själva men hjäper gärna till om det behövs. Att de har en sal som egentligen är byggd för thaiboxning, tror jag, är också ett stort plus. Här får vi plats med kroppsviktsövningar och kettelebellslek.

Annars är huvudövningar och flera av de andra delarna i min styrketräning byggd på fria vikter. Inga maskiner här inte 🙂 Marklyft med stång, knäböj med stång på axlarna och axelpress. Alltså, jag känner mig hur cool och stark som helst när jag ställer mig bredbent och frustar lite snajsigt för att hugga tag. Att det inte är så många kilo på stången och jag inte ser lika biffig ut som jag känner mig, det bjuder jag på!

I chinsövningarna känner jag mig inte lika stark precis…. Mer som en elefant intrasslad i ett gummiband 🙂 Eller som försöker att INTE rasa ner från stången utan bromsa sakta och starkt! Det är svårt det där, men lyfta mig själv ska jag en gång i alla fall!

Löpning och styrketräning bjuder på olika känsla. Efter en löprunda är det gott att känna sig svettig och riktigt trött. Passet med styrketräning ger mer en stolt känsla, kroppen rätas upp på något sätt. Att axlar och ben växer lite med gör ju ingen, då ser mittpartiet mindre ut. För det minskar knappt oavsett vad jag tränar 🙂

Cilla

2 Kommentarer

  • Reply
    Kerstin Svanberg
    7 december, 2018 at 09:25

    Phu, jag blir trött bara av att läsa😉 Men kämpa på du. Du kommer lätt dom en plätt att klara Köpenhamn. 🤗🤗

    • Reply
      Cilla
      7 december, 2018 at 09:30

      Ha ha 🤣 Egentligen får du ihop mer rörelse än mig 😍!!

    Skriv ett svar