I helgen är det Knutstorp och Svenskt Sportvagnsmeeting som gäller! Det är den tredje deltävlingen av fem för säsongen och det börjar bli viktigt med poängen för slutresultatet i serien. Lotsengårds Healey ligger tvåa före Anderssons följt av Schildt i den klassen. Wiktorsson leder sin klass med Ascona A samtidigt som Anderssons Kadett har några poäng upp från tredjeplatsen.
Cillaingeborg.se ställde några frågor till förarna Andersson och Wiktorsson på vägen ner till Knutstorp för att få en statusuppdatering 🙂 Tilläggas kan att de var något fåordiga – är det nerverna som redan slagit till? Som tur är har intervjuaren bakgrundskunskap och fantasi!
Hur mår Asconan, några förändringar sedan sist?
Wiktorsson: Asconan mår bra! Vi har inte justerat något sedan Karlskoga, då inställningarna var ett vinnande koncept där. Dock har vi något mer kontroll över bränslet denna gången 🙂 Bilen är i grunden stabil både i väghållning och mekanik så det känns tryggt även inför denna tävlingen.
Hur mår Healeyn, några förändringar sedan sist?
Andersson: Just nu mår den inte så bra då besiktningen tycker att den låter för mycket, men åtgärder är på gång! Det finns tuffa regler som bestämmer hur mycket decibel som bilarna får ha och överstigs dem får man inte starta. Annars har jag sedan förra tävlingen gjort camberinställning för att få en annan hjulvinkel. En lagom vinkel ger en bättra slityta på däcken, den ska helst vara parallellt med vägbanan. Vi kommer mäta temperaturen för att det ska vara lika på däckens in- och utsida. Jag tror att jag fick med mig ugnstermometern hemifrån 🙂 Annars har det varit helt vanlig service.
Hur mår Kadetten, några förändringar sedan sist?
Andersson: Den mår bra! Dock sätter vi just nu på en extra ljuddämpare för att inte råka ut för samma sak som med Healeyn. Inför den här tävlingen i Knutstorp så har jag bytt bromsklossar och lite annat småfix. Givetvis camber-inställning här med eftersom jag ändå hade byggt ett verktyg för det.
Vad finns det för förväntningar i helgen? Utmaningar?
Andersson: Det spontana svaret är inga alls men visst vore det kul med prispallen för båda bilarna och möjligheterna finns!
Wiktorsson: Eftersom det gick så bra sist med en #nästanvinstombränsleträcktetthalvtvarv till och en vinst i andra racet så är det förstås prispallen som hägrar även i Knutstorp! Jag gillar banan och ser fram emot att köra. Det blir extra utmanande i år med båda racen på söndagen men jag är bra tränad så det ska inte vara några bekymmer med orken 🙂
Vem är störste konkurrenten?
Andersson: Jag tror Tomas Hall i sin Ford Escort för Kadetten kan bli riktigt farlig. För Healeyn är det förstås den snabba Anders Schildt i sin Healey som fått nya fräscha motordelar utöver Örkelljungas starke man Bengt-Åke Bengtsson i en Lotus Elan som liksom alltid har stora framgångar. Även Tord Ekegren i sin Elan, ja egentligen de flesta i heatet har möjligheter att slåss om prispallen.
Wiktorsson: Lennart Bengtsson i sin BMW 2002 och Lars Weigl som kör Porsche 911, de är en utmaning att ta sig an. Receptet för att slå dem är att helt enkelt köra fortare 🙂
Vilket är ditt bästa resultat från Knutstorp tidigare år?
Andersson: Jag minns inte så väl men jag tror jag blivit 2:a här en gång med Healeyn och tiden kommer jag inte alls ihåg. För Kadetten är det första säsongen och därmed premiär i Knutstorp.
Wiktorsson: Om jag kommer ihåg rätt så är det 6:a med bästa varvtid på 1,10:1 – den vill jag absolut sänka denna helgen!
Cillaingeborg.se önskar alla förare på Knutstorp stort lycka till i helgen, kör fort!
Cilla
(Bilden är tagen alldeles nyss av mellangrabben som är på plats . Från vänster: Lotsengårds Healey, Anderssons Healey, Wiktorssons Ascona och Anderssons Kadett )
No Comments