I snart 20 år har jag jobbat som konsult, i princip hela mitt yrkesverksamma liv och nästan alla dagar har jag älskat det! Jag hade turen i slutet av 90-talet att bli ”upplockad” från en kund till den stora revisions- och redovisningsbyrån PwC. Där blev jag kvar ända till förra året då det vad dags att ta reda på vilka fler möjligheter som finns i livet.
Som för så många andra så var det inte riktigt det jag drömde om när jag var yngre. Självklart gick jag igenom perioder med mer ogenomförbara yrken som till exempel operasångerska! Åh tänk om jag hade blivit en blond Birgit Nilsson:) Journalist fanns med i drömmen länge, faktiskt ända fram tills jag fick möjligheten att börja på dåvarande Öhrlings Coopers & Lybrand som det hette på den tiden. Jag upptäckte snart att konsultvärlden var riktigt rolig och hade mycket att ge en livlig person som jag. Studier bredvid jobbet inriktades snabbt på företagsekonomi istället för kurser med mer bokstäver i istället för siffror.
”Karriären” på PwC gick från sekreterare till redovisningskonsult, kort inhopp som revisionsassistent och sedan tillbaka till redovisningen och som auktoriserad redovisningskonsult. Löner, bokföring, redovisning, bokslut och konsultationer – ja hela kitet som ingår har jag provat på. Sista åren på min anställning jobbade jag även med digitala lösningar för att få ett så effektivt arbete som möjligt. Främst för kunden men även i samarbetet med oss konsulter. Att hitta lösningar som underlättar för någon som inte har just bokföring som det första man tänker på när man vaknar är galet kul!
Konsultyrket utifrån mitt perspektiv är oftast vansinnigt roligt främst med tanke på just alla kunder man träffar. Deras olika verksamheter och inriktningar är som ett Kinderägg för en nyfiken person. Ofta önskar man att det fanns tillräckligt med tid till att gräva sig ner mer för att kanske kunna hjälpa mer. Den diskussionen uppkommer ofta i just konsultvärlden. Att å ena sidan få en omväxling mellan uppdragen och kunderna men med kortare arbetstid tillsammans med dem. Snabbt men med något ytligare kunskap. Eller å andra sidan som exempelvis anställd kunna grotta ner sig i olika lösningar och verkligen få vara med och se slutprodukten istället för att hasta vidare till nästa kund.
De allra flesta konsulter behöver redovisa sin tid de lagt ner på respektive kund för att kunna ha dels ett underlag att mäta och dels att fakturera ifrån. Det betyder att ju mer fakturerbar kundtid du har på din tidrapport desto effektivare är du för din arbetsgivare eller för dig själv om du driver egen byrå. Just att inte få lägga hur mycket tid som helst på kunden och till på köpet spendera din dyrbara tid på att redovisa den bekommer inte många alls. För en del är det ett riktigt aber och kan utvecklas till ett stressmoment. Att inte bara få ha kunden i fokus utan även engageras sig i en massa administration kring uppdraget kan kännas oerhört onödigt. Detta trots att man så innerligt vet att det är nödvändigt.
Dessa dilemman präglar nästan varje konsult någon gång i sin karriär eller till och mer fler gånger oavsett vilken inriktning du har i din konsultroll- att vara eller icke vara…… Liksom Shakespeare har jag inget bra svar på frågan utan det måste vara högst individuellt. Kanske kombinationen är den allra bästa, göra några år som konsult för att sedan landa in hos en icke tidsstyrd verksamhet några år? Eller att fortsätta vara konsult, skapa en härlig relation till yrket och and just go with it. Eller tvärtom 🙂
Min poäng är att få möjlighet att jobba som konsult är riktigt roligt och jag hoppas att många får prova på det under sitt verksamma liv. Dock får inte de dilemman som kan uppkomma på vägen drivas så långt som Hamlets gjorde 🙂
Cilla
No Comments