Trots att tävlingssäsongen är över så har inte aktiviteterna kring racing och motorsport stannat av i min närhet. Ibland undrar jag om det inte läggs mer timmar i garaget under motorsportens lågsäsong än när det är tävlingsdax.
Egentligen går det inte en dag utan att det resoneras kring bilar, motorer och tävlingar. Jag har inte alls samma koll men kan respektfullt lyssna till kunskapen och intresset hos övriga familjemedlemmar och faktiskt vara tacksam för att de har en värld att mötas i. Ska sanningen fram har jag ofta inte en aning om vad de yrar om, men tala inte om det för någon 🙂
Förutom den egna racingen så engageras det gärna i Formel 1-ciruksen. Mellan powernapsen svärs det på klena blågula framgångar och att fel bil vann, men även uppskattning kring oväntade framgångar hos yngre förare. Även rallycross-serien följs numera, främst för att mellangrabben jobbar med den cirkusen och mekar åt ett framgångsrikt team. Det snattras ordentligt per telefon och när han kommer hem mellan varven om mekaniska detaljer, placeringar och upplevelser. Nu väntar vi hem honom från Sydafrika närmast där säsongen avslutats. Om några dagar kommer han med den största resväskan som finns och passet i högsta hugg. Självklart finns en verktygsväska anpassad för flyg i andra handen 🙂
I garaget finns det diverse motorsport-pyssel att välja på har jag förstått. Förutom de två bilar som härjat runt på banorna tidigare i år så är det inte mindre än två bilar till som är på gång. Det är Oplarna som växer i antal, den ena utvecklas mer än den andra. En av dem, en Opel Kadett, är i princip klar för bankörning och den andra, en Opel GT ser ni på bilden ovan. Det finns en del kvar att göra där……. 🙂 För en åskådare som mig själv undrar man stilla hur sjutton det ska bli någon fart i den plåtgrejen. Å andra sidan såg Healeyn ut likadan för några år sedan så det ska nog lösa sig.
Värre blir det nog med transport av alla dessa bilar till tävlingarna! Hur sjutton ska det gå till?? Jag har hört rykten om något biltransportsbygge av längre modell men samtidigt har husbilen fått en annan ägare så det ska bli extra spännande framåt vårkanten hur allt ska lösas. Min taktik är som sagt att tiga, le och se intresserad ut 🙂
Förutom att bilarna ska byggas ihop och transportfrågan ska ordnas så finns det ytterligare en tanke att lösa. Vem ska köra vilken bil nästa säsong? Ska någon dubbla klasser och ska fler förare fostras? Det blir som skrivet, en spännande vinter!
Cilla
På bilden är det en Opel GT vars nakna kaross sitter fast i en vagga för att dess mekaniker ska komma åt ordentligt. För några månader sen såg den ut som en vanlig bil.
4 Comments
Anders Lotsengård
14 november, 2017 at 22:16Det finns ju i varje fall en ledig chaufför, eller hur Cilla? Eller har du blivit av med körkortet i din gstracerbil …
Cilla
15 november, 2017 at 11:11Min licensansökan skulle nog aldrig blir godkänd 🙂 Hoppas på det yngre gardet!
Anders Lotsengård
15 november, 2017 at 11:37Yngre? Du skulle ju halvera snittåldern i Healey Racing Team!!
Cilla
16 november, 2017 at 13:50Då satsar vi på ytterligare en halvering istället 🙂