Dick Aronsson jobbar som säljchef på Eksjö Maskin och Truck och jag har länge undrat vad det är som driver honom. Han har rykte om sig att vara en riktigt bra säljare och besitter alla de egenskaper som behövs. Lyhörd, förstår kunden och produkten, trevlig och kan prata med vem som helst! Jag tror också att om man är minsta intresserad av försäljning kan lära sig en hel del av Dick Aronsson.
Hur länge har du jobbat som säljare och hur kommer det sig att det blev just det yrket?
Jag har jobbat som säljare sen jag 15 år (!) då jag knäckte extra på en gummiverkstad. Fick sälja ett och annat däck när chefen inte var på plats. Samma verkstad köpte jag sedan ett par år senare, innan jag ens hade körkort. Morsan hjälpte mig köra bilarna in och ut ur verkstaden 🙂
Försäljning ligger i släkten speciellt på min pappas sida. Farfar var hästhandlare och min pappa var framgångsrik bilförsäljare i Tranås. Liksom sonen numera. Det blir som medfött att sälja saker där utbildning och fostran inom sälj har skett från släkten och i vardagen. Jag tror att det är en viktig egenskap att man har ett slags anlag för att bli en bra säljare. Även om produkten i sig självklart spelar in.
Vad är det bästa med att jobba som säljare?
Friheten och utmaningen! Där utmaningen är att ”få en kund som inte ska köpa men ändå köper”. Inte för köpandets skull, självklart, utan för att det är en bra produkt som kunden faktiskt har ett behov av. Som bidrar.
Likaså är det en utmaning att få en kund att köpa rätt saker av mig som passar dem bättre än det de tidigare köpt någon annanstans. Givetvis är det en extra känsla att få kunden hitta mer rätt hos mig när de varit trogna kunder hos någon annan. Dock är det då än viktigare att inte glömma bort gamla kunder eller någon kund alls egentligen.
Vad är svårast med att vara säljare?
Jag kan inte komma på något!
Vad har du sålt för produkter genom åren och har någon utmärkt sig på något sätt? Är det någon skillnad på ”säljsättet” dem emellan?
Jag har sålt däck, vitvaror, båtar, bilar, fälgar och nu påbyggnationer till lastbilar med kompletta släp.
Säljsättet skiljer sig men ändå inte. När det kommer till däck till exempel så uppstår behovet av sig själv. Däcket blir slitet och man behöver ett nytt. Andra produkters försäljning drivs inte framåt på det sättet utan av andra skäl.
För vissa produkter är det också en mer personlig kontakt än andra. Exempelvis med båtar då oftast hela familjen är inblandade i köpet. Båtar är också något som är positivt laddat då det förhoppningsvis ska bidra till en härlig fritid och välmående.
Vitvaror var också ett behov som ofta köptes när något därhemma gick sönder. Här skilde det sig mellan mannen och kvinnans resonemang i köpet. Då tyckte mannen till om vad frun skulle köpa för spis till hemmet. Trots att han knappt ”kunde värma upp färdigkokt vatten” 🙂 En del kvinnor köpte vad de vill ha ändå men mannen skulle ändå försöka bestämma. Nu är det några år sedan så jag vet inte om det fungerar likadant idag.
Berätta om en rolig försäljning som betytt mycket för dig eller du minns bäst!
Vid ett tillfälle för flera år sedan så sålde jag en riktigt stor båt när chefen inte var hemma. Trots att det var sagt att det bara var han som fick sälja just de större båtarna!
Ett annat är den första bilen jag sålde på Eksjö Maskin & Truck. Det är det längsta förarbetet jag någonsin gjort. Tidigare försäljningsansvarig var kvar och kunderna vände sig till honom. Till slut fick jag göra affären, en visirbil, men det tog bortåt ett halvår. En skön känsla med en ”egen affär”!
Maskin och Trucks projekt tillsammans med gruvan i Pajala var också mycket speciellt. Att får vara med i en ny bransch som man inte alls funderat på innan. Det var massor med jobb och pyssel men väldigt roligt. Det har gett ringar på vattnet till andra försäljningar.
Alla produkter har sina historier – ofta är det en tävling där det gäller att vara först. Är man tvåa får man inte sälja.
Vad är skillnaden på att vara säljare idag mot när du började för x antal år sedan?
Jag upplever att det är mer personligt idag än tidigare. Man har mer personkontakt som även är djupare och ger en bättre relation med kunden. Dock är det kanske på väg att brytas sönder. Yngre kunder vill gärna prova runt mer. De är mer nyfikna. Personligt är självklart ändå viktigt och kommer vara så i fortsättningen med.
Utifrån din erfarenhet – är säljutbildning en bra investering för att lyckas som säljare?
Jag tror att det är bra. Att lära kunder att säga ja och se de viktiga signalerna när kunden är mogen för affär. I kombination med anlag och ett stort intresse för sälj. Man måste tycka att det är roligt, att man känner att man passar för det.
Om en yngre förmåga, i början av sin karriär, funderar på att bli säljare, vad skulle du ge för råd/tips?
Var ödmjuk och lyssna på vad kunden vill! Det tog jag åt mig när jag började på Maskin & Truck då jag inte hade samma kunskap om produkten. Det jag inte kunde svara på bad jag att få återkomma med. Tog reda på och återkom med svar till kunden så snart som möjligt.
Att försöka bli personlig och behålla kontakten är också viktigt.
Även att kunna räkna förstås och vara lite flyhänt, ibland behöver det gå fort! Offerter måste man kunna känna av om det rimligt ”så man inte vinglar bort sig”. Det är lätt att göra bort sig men det händer och då får man bita ihop och komma igen.
Utifrån ett säljperspektiv, hade du gjort något annorlunda genom karriären om du hade kunnat gå tillbaka?
Nej, tror inte det. Då hade jag tagit tag i det från början 🙂
Är jakt roligare än att köra enduro?
Det är två skilda saker – när jag åkte enduro så passade man sig för jägare och nu är det tvärtom! Egentligen har det ingen betydelse då djur inte är rädd för ljudet av motorer utan människor som sådana.
Båda har gett mig mycket kompisar och mycket avkoppling! Tillfällen att tänka mycket på både jobb och annat. Man är ute i naturen på olika sätt. Det är i och för sig skitigare att åka enduro än jaga 🙂
Stort tack Dick Aronsson för att jag fick intervjua dig och för att du bidrog med värdefulla insikter. Vi är många som har kan lära oss av din erfarenhet!
Cilla
No Comments