Trots att jag trappar ner min tillvaro som redovisningskonsult i en rasande fart så innehar jag fortfarande ett medlemskap i en branschorganisation för revisorer och redovisningskonsulter, FAR. Är man dessutom auktoriserad konsult, så behöver jag göra viss utbildning inom området varje år för att hålla kunskapen ajour. I mitt tycke är det verkligen rimliga krav då så mycket händer, med nya regler och bestämmelser samt framför allt tolkningar som kommer varje år. När ett företag jobbar tillsammans med en auktoriserad konsult ska de veta att det finns stuns och kunskap bakom titeln, det tillgodo ser bland andra FAR och SRF som är en annan organisation i samma bransch.
Nu är jag på väg att avsluta min ”karriär” som dels auktoriserad och dels inom ekonomin överhuvudtaget men eftersom kunskap inte är allt för tung att bära så blev det således en kort utbildning igår. Tillsammans med de före detta kollegorna från PwC i Nässjö var jag i Malmö på FAR Redovisningdag, där flera ämnen avhandlades. Ett som fastnade extra hos mig var föredraget kring ”Tilläggsupplysningar i årsredovisningen”. Om du någon gång har sett en årsredovisning så vet du att det finns en del information lite längre bak, efter själva siffrorna. De fungerar som en hjälpinformation till uppställningarna som talar om hur ett aktiebolag har sålt och köpt grejer under året och vart de har gjort av sina pengar.
Nuförtiden behöver man inte ha så mycket information just där längre bak, om man är ett mindre bolag och inte vill. Allt för att försöka göra det enklare för mindre aktiebolag att ta fram sin årsredovisning. Dock finns det inget som säger att man inte får ha det och det var just det som bland annat togs upp igår.
Eftersom jag nu har kommit ifrån konsultrollen nästan helt och hållet så lyssnar jag även utifrån andra perspektiv. Jag kanske vill bli kund någonstans, jag vill möjligtvis sälja något till ett företag, jag kanske vill jobba hos något annat eller komma i kontakt med ett specifikt bolag av någon annan anledning. Nuförtiden är det väldigt många som kollar upp företagen via exempelvis allabolag.se eller Bolagsverket. Årsredovisningar är inga hemliga grejer utan alla kan ta del av dem. En del är bara nyfikna för egen del men många kontrollerar för att de vill ha eller redan har en kontakt med ett visst bolag. Tänk om dessa företag som lämnar in årsredovisningarna varje år kunde även använda dessa till att presentera sin verksamhet ännu mer? Göra dem mer attraktiva hos alla intresserade? Använda ett, faktiskt, lite halvtråkig dokument till något mer spännande? Då menar jag mindre bolag som finns överallt inom alla branscher. Varför skulle man inte kunna tänka marknadsföring även där?
Nu kommer jag inte jobba vidare med de tankarna, men visst är det roligt att klura lite ibland 🙂 För övrigt tar jag med mig från Malmö att aldrig mer beställa extra Mando-sallad på restaurangen med samma namn, då får man sjukt mycket coleslaw! I övrigt jättegod mat förresten. Jag tar också med mig att man får bättre hotellrum när man bokar själv än genom en byrå 🙂
Cilla
No Comments