Racing

Kinnekulle Historic Meeting 10 – 12 maj

Kinnekulle

Äntligen är det dags! Racingsäsongen drar igång för året nästa helg och det är Kinnekulle Historic Meeting som är först ut. Den första av fem helger som är uppbokade fram till och med september. Utöver Kinnekulle är det banorna Karlskoga i juni, Knutstorp i juli, Mantorp i augusti och finalen i Falkenberg i september som vi hänger på. På Racinghistoriska klubben finns exakta datum och mer information om man skulle vilja komma och heja på våra bilar och chaufförer.

Däcktravar och bensindunkar

Tänk att man, eller jag, kan längta efter asfaltscamping och kalla racekvällar. Frukost mellan däcktravar och bensindunkar. Kokt korv som nästan alltid spricker och plastbestick som går av för att man är för lat för att diska 🙂 Jag kan redan nu känna hur jag kommer frysa om kroppen trots fleece och filtar men hur jag också kommer bli varm i själen. Av gemenskapen vid långborden under mekartälten med bilar utrullade så att alla som vill kan få plats. Besökare, vänner och annat löst folk 🙂

Ännu varmare blir man av adrenalinet ens med banan. För andra året i rad så är det tre bilar som får följa med på race, fördelat på två chaufförer. För varje träning och kval som respektive bil gör håller vi koll på tiderna, jämför mot konkurrenterna. Blodtrycket hoppar upp och ner för varje varv som går. ”Nu leder han” skriker någon för att sedan nästa varv ”Nu ligger han fyra”! Snabbast varv på kvalen få starta först på racen – i pole position. Vilket är en ära men kan också skapa stress. Att jaga eller jagas, varje chaufför har sin favorit men alla vill förstås vara först i mål. Oavsett om racet går på Kinnekulle eller någon annan bana.

Experter på läktaren

Pinsamt nog står jag och skriker när det är dags för själva racen speciellt när det handlar om familjemedlemmar. Jag VET ju att det inte hörs ett skvatt och skulle det göra det så skulle det inte hjälpa utan bara irritera förmodligen.Fast kanske kanske kan jag skicka energi mentalt i alla fall. ”Ni på läktaren har större krav på oss  än vi som kör” får jag höra ibland. I och för sig tror jag det är ett försvar för att ta hand om egna prestationskrav. Å andra sidan är det på läktaren experterna sitter, i alla sporter, det vet väl alla? 🙂

Under vintern har motorerna på både Opel Ascona A och Austin Healey genomgått renoveringar. Opel Kadetten däremot har nyttjat sin skönhetssömn och visar inga tendenser på några större behov. Än. En träningsdag på Mantorp i fredags gav fina kvitton. Även om det skulle kunna fixas lite till, frågan är bara om tiden finns innan avfärden till Kinnekulle på torsdag. Annars är det som vanligt, man hoppas att det håller och och ordnar ytterligare till nästa gång.

Alla är laddade för Kinnekulle

Chaufförerna i sig har inte yttrat några större mål för säsongen, vid vare sig köksbordet eller garaget, men det känns som de är sugna på att dra på sig racingoverallerna igen. Liksom jag är på att ladda husbilen full med mat, varma kläder och återförenas med ”gänget”. Undrar om jag skulle investera i en megafon med, eller är det för mycket kanske?

Håll tummarna och häng med på Instagram till helgen – ibland blir det till och med livesändningar med tillhörande kommentarer 🙂

 

Cilla

(Ovan en Opelbild från en av förra årets tävlingar – det gäller att effektivisera även lastningen… )

1 Comment

  • Reply
    Kerstin Svanberg
    6 maj, 2019 at 17:21

    Jaa, så mysigt det skall bli??

  • Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.