Böcker

Yrsel av Annika Widholm – recension

Jag följer författaren Annika Widholm på Instagram och när hon la ut att det fanns möjlighet till recensionsexemplar nappade jag direkt! Förstås 🙂 När bokposten kom efter ett tag kändes det som julafton, nästan i alla fall. Precis som en riktig bokbloggare eller recensent. Hoppas det kan bli fler gånger!

Yrsel är en riktig spänningsroman och jag fastnade för boken redan från första sidan. Widholm läcker verkligen ingen onödig information på vägen utan jag som läsare är lika ovetande som huvudpersonen. Ett sätt att skriva som jag gillar då jag slipper bli frustrerad över hur karaktärerna agerar som jag kan bli när jag vet mer än dem 🙂 Det bygger också på spänningen och gör den här boken riktigt bra.

Clara har träffat den gifte mannen Markus genom hans jobb som landskapsarkitekt är han inredde hennes arbetsplats. Efter en tids smusslande och smygande berättar till slut Markus för sin fru Sara att han vill skiljas. Samma natt hittas Sara på tunnelbanerälsen och lämnar inte bara Markus utan även två flickor efter sig. När sorgen lagt sig tar han upp relationen med Clara igenom och hon flyttar in hos den stukade familjen. Ett rum i den stora lägenheten är dock låst och det är Saras arbetsrum.

I samma veva som Clara bestämmer sig för att skriva färdigt sin uppsats i psykologi börjar hon få svimningsanfall. Ibland vaknar hon till och med upp på en annan plats än den hon ramlade ihop på. När hon uteslutit att svimningarna inte beror på något fysiskt använder hon sina psykologikunskaper för att ta reda på vad som kan ligga bakom. Vid flera tillfällen har hon också upptäckt att hon är förföljd av en man som sedermera visar sig ha en koppling till Sara, Markus döda fru. Plötsligt är inget som det verkar…..

Trots de olika möjligheterna till upplösning som växer fram för mig som läsare under bokens gång så blir jag ändå överraskad. Att något skumt ligger bakom förstår jag redan från början men inte vad, hur eller varför.

Tack Annika Widholm och Älska pocket vid Bonnierförlagen för att jag fick läsa Yrsel ge recension! Jag gör det gärna fler gånger 🙂

Cilla