Lite blandat

Digitalisering – men glöm för fasen inte kontakten

Det är inte bara julgrejer som far runt i skallen just nu utan faktiskt har jag lite seriösa tankar ibland också, som till exempel kring digitalisering. Jag kommer nog aldrig släppa funderingarna på företagande och kunder, även om jag misstänker att en del inte tycker att det är lika intressant att läsa om det i detta forum 🙂

Oavsett intresse så påverkas vi alla av exempelvis företagsfrågor, eftersom vi är åtminstone kunder. Hur företag kring driver sina verksamheter och vilka beslut de tar kan göra stora avtryck på oss. Som till exempel kring digitalisering som jag klurar på lite extra idag.

Jag är oftast ganska snabb på att hoppa på det som är nytt och spännande, jag tycker förändring är det enda som är bestående och ser oftast bara möjligheter och inga problem 🙂 När det inom redovisning och bokföring kom fram tekniska lösningar på att sköta företagens papper på ett snabbare, smidigare och framför allt roligare sätt så var jag snabbt på! Självklart ska man jobba så smart som möjligt med det mesta egentligen, oavsett om det är papper, tjänster eller produktion – enligt min filosofi. Vad som i mina tankar var och är minst lika viktig, är också en mänsklig kontakt. Jag är helt övertygad om att det går att kombinera med till exempel digitalisering på ett superbra sätt.

Ibland får jag dock känslan av att man glömmer antingen den ena eller andra, och är inte det riktigt synd? Det vete sjutton om inte det till och med kunde vara så att affären för både företaget och kunden blir sämre. Missförstå mig rätt nu, det är självklart att mesta, bästa, möjliga tekniska lösningar för en verksamhet ska förstås användas, men jag tror inte att den kan ersätta hela kundkontakten. Ett exempel är den värld jag kommer ifrån, redovisningsbranschen. Det går att göra massor, i princip nästan allt digitalt och på distans. Det är nästan bara underskriften på originalhandlingar som fattas, även om jag har förstått att det är på gång.

Trots att man vet som konsult vad ska göras i vilket läge så blir inte jobbet bättre, snabbare och framför allt roligare om jag besöker de kunder jag jobbar med ibland? Om jag fattar vad det är de håller på med, vilka människor som jobbar där och vad de klurar på om dagarna? Inte bara i min gamla bransch utan i väldigt många andra får jag känslan att det ofta är antingen det ena eller andra. Antingen använder vi digitalisering eller så träffar vi kunder.

Det torde vara likadant för själva företaget och alla de som jobbar där, att om det är någon som inte sitter på plats att denne hälsar på ibland. Egentligen har det faktiskt ingen betydelse vad det är för inriktning på leveransen, tjänster eller produkter. Om det är lönetanten, skruvleverantören eller vem som helst som levererar något via cyber eller mellanhänder. Jag tror det skulle bli både bättre affärer och lite roligare över huvudtaget om vi träffades lite ibland också:)

Cilla

No Comments

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.