Löpning och Träning

Träningen mot personligt rekord i Vasaloppet har börjat!

I ett tidigare inlägg berättade jag att mitt nästa träningsmål är Vasaloppet! Nu har vi kommit igång med träningen, min vapendragare och jag. Hennes man kallar oss fortfarande ”Gunde och Gunde” sedan tidigare lopp och tycker att vi satsar ordentligt 🙂 För tränar det gör vi verkligen! Men eftersom vi fyller på med annat också så kanske det inte syns jättetydligt om du träffar mig, men skjortorna blir i alla fall tightare och gäddhänget fastare! Plus det viktigaste, att vi orkar mer och mer.

Fem pass i veckan

Upplägget går ut på hela FEM pass i veckan så det är ett planerande att få in dem på ett bra sätt utan att behöva klämma med skohorn i schemat. Vi stämmer först av vilka vi kan köra tillsammans och vilka vi ska köra på egen hand. De tuffaste försöker vi köra ihop så vi kan supporta varandra i både med och motgång. Jag är oerhört tacksam för att ha en ”Gunde” som vill hänga med mig. Jag har kommit att älska ljudet av hennes fötter som sällskap 🙂 Jag har fortfarande Lofsangruppen som coach och PT-online lösning och eftersom jag vill sätta PB med dunder och brak på Vasan så önskade jag att börja tidigt med träningen. Då kanske det finns en chans att bli riktigt bra polare med skidorna och skapa bra förutsättningar. Har jag tur så finns det snö, spår, tur och gudarna är med mig så drömmen slår in om ett BRA Vasalopp. Utan tårar och tandagnisslan samt självförtroende i Kina medans jag själv är mellan Sälen och Mora!

Längre och längre

Nu under de första fyra veckorna har vi sprungit långpass lugnt med ökningar varje vecka. Förra veckan var vi uppe på två timmar. Allt för att vänja kropp, leder och senor vid låååååång belastning. Utan tidspress och hög puls. Vi kör stakning på rullskidor, även där med ökning varje vecka. Det är verkligen vingligt på rullisarna där mina hålfötter inte är sams med balansen riktigt. Men jag tänker att det ska jag banne mig nöta in! Eftersom vi även har ett teknikpass så får jag än mer träning i pjäxor och ostadiga skidor. Här blir det stakning med frånskjut, köra utan stavar och lite slalom. Jag tänker att det är bra även OM det skulle fattas spår även detta Vasaloppet att jag är mer förberedd då. Nu ska det ju bli sol, snö och kallt för det har jag bestämt, men att vara redo för allt är ju alltid bra. Har jag hört.

Stark inifrån!

De två andra aktiviteterna är styrka och består av marklyft och axelpress som huvudfokus. Givetvis mycket bål, rygg och armar också. Det är så gött att få ta i och lyfta tungt ibland! Något vi alla borde göra ibland, framför allt kvinnor. Man känner sig som en snygg hulken!! I några minuter men ändå 🙂 Styrketräningen stärker även insidan och det är en skön känsla. Särskilt när det blåser runtomkring och någon hackat almanackan och bokat in en massa saker.

Det ska bli så roligt att se vart den här långa förberedelsen innebär när vi väl står där på gärdet i Sälen. Huttrande och nervösa med nio mil framför oss. Backe upp och backe ner, långa stakningssträckor och gó blåbärssoppa vid varje klassiskt stopp. Hur vi gliiiiiiider fram snyggt och stadigt hela vägen med ett stort leende på läpparna 🙂 Ser ni det framför er? Min målbild!

Att det är skitjobbigt, skaver, kliar och vi svär det förtränger jag! När supporten skriker ”öka” vid stoppen och jag vill ha mer att äta än en sketen bulle det struntar jag också högaktningsfullt i. Likaså att jag har lipen i halsen för att ALLA andra ÅKER skidor medan jag hasar runt på en två meter bred yta och tar mig knappt framåt. Näpp, finns inte och kommer inte hända!

Cilla

(Bilden är tagen av Vanessa Vera Forsberg)

 

Inga kommentarer

Skriv ett svar