Böcker

Ingrid av Mats Löfström – bokrecension

För ett par veckor sedan fick jag ett meddelande på Facebook om jag ville recensera en bok. Författaren hade läst mitt inlägg om Annika Widholms Yrsel. Tillfällen att läsa nya böcker tackar jag verkligen inte nej till så häromveckan fick jag bokpost innehållande boken Ingrid av Mats Löfström. Någon dag innan hade jag fått en pocket av Älskapocket på grund av att jag delat en av deras böcker så gissa om jag kände mig som värsta bokbloggaren där ett tag!

Fiality

Ingrid är Löfströms andra bok som han gett ut själv via sitt förlag Fiality som står för ”fiction based reality”. Boken är verkligen förankrat i förlagsnamnet då Löfström lyckas med att berätta en historia som är kopplad till verkligheten men som också tar ut svängarna. Ibland är det till och med så att han får mig tveka på om det inte är sant ändå 🙂 Sin bakgrund som IT-konsult och insikt i politiskt arbete lyser väl igenom i berättelsen och gör den trovärdig för mig som lekman. Även om jag förstås tycker att svängarna tas ut lite väl ibland när det kommer till regionpolitik i boken. Å andra sidan kanske det är så det går till….

Efter en tragisk olycka dör Ingrid Karlbergs son på operationsbordet. Ett dödsfall som kunde förhindrats om operationsteamet hade haft information om sonens allergier och tidigare sjukdomshistorik. Journalsystemen mellan olika regioner kan inte ”prata” med varandra och viktig information riskeras att försvinna när patienter söker vård i andra orter än sin hemkommun. Ingrid som är VD för ett IT bolag ”First-aid-It” bestämmer sig i sin sorg att få in sin IT-lösning ”All-inOne”  på den svenska marknaden för att förhindra fler misstag och ge upprättelse för sonen.

Mutor och utpressning

Samtidigt påbörjar regionen Lyckestad sin process med att hitta ett nytt journalsystem till sina vårdinrättningar. Arbetet leds av en grupp som representeras av både regionen, vården och kommunen. Efter ett anbudsförfarande står två aktörer kvar att visa upp sitt system. Dels den stora IT-jätten, dels Ingrids bolag ”First-aid-It”. Slutförhandlingarna präglas av elakt spel, mutor, utpressning och gamla oförrätter. Makt och pengar är drivkrafter för både kund och leverantör och leder till oväntade vändningar i boken.

Jag måste erkänna att jag blev liiiiite skeptisk när jag läste att Ingrid getts ut på eget förlag. Förutom galet duktiga Emelie Schepps första bok så brukar det inte bli så bra enligt min läserfarenhet. Förmodligen för att ekonomin styr när det kommer till lektörstjänster och korrläsningar. Dock blev jag glatt överraskad med Löfströms bok! Den är bra, speciellt om man har ett intresse kring sjukvård, politiskt spel eller kvinnors drivkraft om inte annat. Det sistnämnda ska han en extra eloge för då han som man ändå gör den kvinnliga karaktären trovärdig. Jag är kanske naiv men jag tror att vi har svårt att sätta oss in i varandras innersta från båda håll, oavsett kön.

Eftersom jag har vänner, bekanta och har kontakt med annat löst folk i trakterna kring både Eksjö och Västervik med stor sjukhus torde det finnas fler som vill läsa Ingrid av Mats Löftström. Den är läsvärd!

Cilla

(Bilden är tagen av Mimmi M Berg som har den till låns just nu 🙂 )